Förkortningen av vårdköerna fortsatte i början av 2022 – ökningen i antalet vårdkontakter syns i statistiken över patientskador

Fram till utgången av juni hade Patientförsäkringscentralen (PFC) registrerat 4 594 nya anmälningar om patientskada. Antalet skadeanmälningar fortsatte att stiga i början av 2022. Under de första sex månaderna gjordes i genomsnitt 766 anmälningar per månad, vilket motsvarar det månatliga genomsnittet (765) under 2021. Drygt en fjärdedel av de ersättningssökande beviljades ersättning för minst en vårdenhet.

Antalet anmälda patientskador steg med över 30 procent under 2010-talet. Trenden avtog dock 2020 på grund av covid-19-epidemin, varvid antalet anmälningar var 13 procent mindre än året innan. Sedan 2021 har antalet skadeanmälningar åter ökat jämfört med början av epidemin.

Under början av 2022 fortsatte förkortningen av vårdköerna, som blivit långa på grund av covid-19-epidemin. På vissa vårdinrättningar förekommer det fortfarande fördröjningar med att få vård, och det finns fortfarande mycket arbete med att avveckla den eftersatta vården. Patientförsäkringen ersätter inga skador som har orsakats av hälso- och sjukvårdens begränsade resurser.

– Vid bedömning av om en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i en vårdsituation har nått den krävda kompetensnivån eller inte kan betydelse inte ges för de omständigheter eller administrativa avgöranden som har påverkat bristen på resurser, säger Plit-Turunen.

Trots att covid-19-epidemin påverkade antalet skadeanmälningar genom ett minskat antal vårdkontakter, har covid-19 inte som sjukdom någon nämnvärd inverkan på statistiken över patientskador. Under pandemin nämndes covid-19 i bara cirka 300 skadeanmälningar. Mindre än 10 procent av dessa uppfyllde ersättningsgrunden.

– Vaccinets negativa effekter debatterades fortfarande i somras. Negativa effekter av covid-19-vaccinet ska anmälas till Finska Ömsesidiga Läkemedelsskadeförsäkringsbolaget. Patientförsäkringscentralen ersätter inga negativa effekter av läkemedlet. Det är dock möjligt att utifrån patientförsäkringen få ersättning för exempelvis negativa effekter till följd av en inkorrekt injektionsteknik, säger Minna Plit-Turunen, direktör för Patientförsäkringscentralen.

Drygt en fjärdedel av de ersättningssökande beviljades ersättning.

Av de fall som avgjordes före utgången av juni bedömdes 965, dvs. 23 procent, vara ersättningsgilla. Drygt en fjärdedel av de ersättningssökande fick ett positivt beslut för minst ett anmält fall.

Största delen (92,9 %) av de ersatta skadorna är s.k. behandlingsskador. Vid dessa skador är ersättningsgrunden att patienten borde ha vårdats på något annat sätt och skadan därigenom sannolikt skulle ha undvikits. Näst vanligast är infektionsskador (5,9 %).

I början av 2022 betalades nästan 21 miljoner euro ut i ersättningar, inklusive kostnader för ersättningsverksamheten. De ersättningar som betalas ut fastställs utifrån patientförsäkringslagstiftningen och skadeståndslagen.

– Vid bedömningen av ersättningarna beaktas även trafik- och patientskadenämndens beslutspraxis, och i tillämpliga delar följs trafikförsäkringens ersättningsanvisningar, säger Elina Muukkonen, ersättningschef på PFC.

Patientförsäkringscentralen offentliggör regelbundet information om patientskador. Informationen kan utnyttjas i patientsäkerhetsarbetet.

– Utöver årsrapporter och delårsrapporter som publiceras årligen erbjuder Patientförsäkringscentralen sjukvårdsdistrikten detaljerade uppgifter om de patientskador som inträffat på deras område som stöd för kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet. Skadematerialet får även användas av forskare i patientsäkerhetsfrämjande syften, säger Minna Plit-Turunen, direktör för PFC.

För mer information:

Patientförsäkringscentralens delårsrapport 2022 (pdf)

• Direktör Minna Plit-Turunen, tfn 040 450 4632
  • Ersättningschef Elina Muukkonen, tfn 040 450 4604
  • fornamn.efternamn@vakuutuskeskus.fi
  • Information, tfn 040 450 4700

Patientförsäkringscentralen (PFC) behandlar alla patientskadeanmälningar som rör hälso- och sjukvården i Finland. PFC avgör utifrån lagstiftningen om patientskador om det är fråga om en patientskada som ska ersättas, och betalar ut lagenliga ersättningar till dem som är berättigade till ersättning. PFC är en trygghet för patienter och vårdpersonal och genererar information om patientskador som stöd för hälsovårdens och försäkringsbolagens arbete samt för patientsäkerhetsarbetet. Centralens medlemmar utgörs av alla försäkringsbolag som beviljar patientförsäkringar i Finland. www.pvk.fi/sv