Kontaktinformation
Posten som gäller skadeärenden:
Patientförsäkringscentralen
PB 1
00084 FÖRSÄKRINGSCENTRALEN
Du kan också lämna dokumenten till receptionen:
Patientförsäkringscentralen
Östersjögatan 11–13
00180 Helsingfors
FO-nummer 0653261-4
Patientförsäkringscentralen
PB 1
00084 FÖRSÄKRINGSCENTRALEN
Patientförsäkringscentralen
Östersjögatan 11–13
00180 Helsingfors
FO-nummer 0653261-4
Kundtjänsten har telefontid vardagar kl. 12–15. Samtalsavgiften är normal mobiltelefonavgift. Sms kan inte skickas till våra telefonnummer.
Förfrågningar om anhängiga anmälningar och sökande av ersättning: tfn 040 450 4590
Förfrågningar om inkomstförlust och pensionsärenden: tfn 040 450 4505
Hälso- och sjukvårdens samt medlemsbolagens förfrågningar om försäkringsskyldigheten. Vänligen observera att e-postförbindelsen är oskyddad. Information som ska hemlighållas eller annars är känslig bör därför inte sändas via e-post (till exempel ersättningsärendens utredningar). Se anvisningen ”skicka bilagor elektroniskt”.
tfn: 040 450 4545
e-post: potilasvakuuttaminen@vakuutuskeskus.fi
Observera! Dessa anvisningar gäller ersättningssökande.
Representant för vårdanstalten se anvisningar för hälso- och sjukvårdens utredning.
Du kan skicka frågor eller utredningar och tilläggsuppgifter elektroniskt till Patientförsäkringscentralens ersättningshandläggning. Det kan till exempel vara bilagor till skadeanmälan eller ditt svar på hörandebrevet.
Problemsituationer vid elektronisk hantering: Om du har tekniska problem när du ska fylla i eller skicka en blankett kan du kontakta PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Via e-postadressen får du service endast i tekniska frågor gällande elektronisk ärendehantering på vardagar kl. 9–15.
Skicka bifogade filer i ett format där de kan överföras direkt till vårt system. Vårt system stöder följande filformat: .pdf (ej elektroniska formulär), .doc, .docx, .xls, .xlsx, .txt, .gif, .png, .jpeg, .jpg och .bmp. Vi kan inte behandla bilagor som skickas i andra format. Vi kan inte heller ta emot rapporter via en molnlagringstjänst, till exempel Google Drive, OneDrive och DropBox eller ljudfiler.
Vi tillhandahåller inte IT-support i händelse av problem med att ladda upp bilagor. Om du inte kan tillhandahålla bilagorna i de önskade filformaten kan du skriva ut dem eller spara t.ex. på USB-minne och skicka dem per brev till patientförsäkringscentralen, PB 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.
Du kan även skicka tilläggsuppgifter och utredningar samt originalmaterial (till exempel gipsmallar) per post till Patientförsäkringscentralens ersättningshandläggning. Postadressen är Patientförsäkringscentralen, PB 1, 00084 FÖRSÄKRINGSCENTRALEN. Märk alltid materialet med handläggningsnumret, patientens namn och personbeteckning samt avsändarens namn och adress.
Om du redan har ett ärende gällande en patientskada under behandling hos Patientförsäkringscentralen, vänligen använd vår elektroniska e-tjänst för kontakt och frågor. Den elektroniska tjänsten är ett snabbt och datasäkert sätt att skicka in ytterligare information.
Observera att e-postförbindelsen inte är skyddad. Därför är det inte möjligt att skicka dokument eller utredningar som innehåller personuppgifter via e-post.
OBS! Ta bort parenteserna () runt @-tecknet i nedanstående adresser för att de ska fungera.
Allmänna förfrågningar som gäller patientskador kan skickas till e-postadressen:
potilasvahingot(@)vakuutuskeskus.fi
Du kan beställa blanketter via e-post från adressen:
lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi
Ange i ditt meddelande vilken blankett du vill beställa samt till vilken adress blanketten ska skickas.
Frågor om försäkringsärenden (för hälso- och sjukvården samt medlemsföretag):
potilasvakuuttaminen(@)vakuutuskeskus.fi
E-postadresser till Patientförsäkringscentralens personal är i formen:
förnamn.efternamn(@)vakuutuskeskus.fi
Skicka inga ersättningsärenden till personliga e-postadresser, eftersom dessa förbindelser inte är skyddade.
Du kan skicka konfidentiella dokument till oss via skyddad e-post.
(Förutsätter inloggning, avsett i första hand för patientombud.)