Postilakon vaikutukset potilasvahinkoasioiden käsittelyyn

Uutinen 8.11.2019

Posti- ja logistiikka-alan unioni Pau aloittaa maanantaina 11.11.2019 lakon. Lakko koskee osaa Postin palveluista ja vaikeuttaa postinkulkua. Postin arvion mukaan viiveet postin kulussa voivat olla jopa viikkoja.

Postin kulun viivästyminen voi vaikuttaa potilasvahinkojen korvauskäsittelyyn

Potilasvakuutuskeskus jatkaa lakosta huolimatta korvauskäsittelyä mahdollisimman normaalisti. Lakolla ei ole vaikutusta korvausten maksamiseen.

Postitse lähetetyt kirjeet saapuvat kuitenkin vasta, kun työnseisaukset postinjakelussa, -käsittelyssä ja -kuljetuksessa päättyvät. 

Asiakaspalvelussamme pyrimme kirjepostin sijaan mahdollisuuksien mukaan suosimaan puhelinta ja suojattua sähköpostia.

Lakon aikana kannattaa asioida verkon kautta ja puhelimitse

Lakon aikana potilasvahinkoilmoitus kannattaa täyttää ja selvitykset lähettää verkossa.

Vahinkoilmoituksen voit tehdä sähköisesti.
Vahinkoilmoituksen tekeminen

Asiakkaat, joilla on jo vireillä vahinkoasia Potilasvakuutuskeskuksessa, voivat myös lähettää selvityksiä verkon kautta. 
Vahinkoilmoituksen käsittely

Hoitopaikoilla ja muilla yhteistyökumppaneilla on käytössään tietoturvallinen sähköinen väylä, jonka kautta he voivat lähettää asiakirjoja Potilasvakuutuskeskukseen. Yhteysosoite on ilmoitettu kirjeissämme.

Potilasvakuutuskeskuksen asiakaspalvelunumerot palvelevat arkisin klo 12–15. 
Vahinko- ja korvausasiat, puh. 040 450 4590
Ansionmenetys- ja eläkeasiat, puh. 040 450 4505
Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu. Huomaathan, että numeroihin ei voi lähettää tekstiviestejä.

Suojatun sähköpostin lähettäminen ja avaaminen

Potilasvakuutuskeskus pyrkii lähettämään asiakkaille kirjeitä suojattuna sähköpostina, jos sähköpostiosoite on tiedossamme, postilakon aikana. Saat silloin sähköpostiisi viestin asiasi hoitavalta Potilasvakuutuskeskuksen työntekijältä vakuutuskeskus.fi-sähköpostiosoitteesta. Jos et ole viestin oikea vastaanottaja, viestiä ei tule avata, vaan ilmoittaa virheestä viestin lähettäjälle. 

Suojatun sähköpostin viestin saat avattua Avaa viesti -linkistä. Suojatun sähköpostin voit avata uudelleen vain sillä laitteella ja selaimella, jolla se on avattu ensimmäisen kerran. Lisäksi voit kerran joko välittää viestin liitteineen tai vastata viestiin suojatusti, kun käytät suojattuun sähköpostiin sisältyvää Välitä eteenpäin- tai Vastaa -toimintoa. Viestin liitteenä olevan kirjeen voit tallentaa omalle tietokoneellesi Tallenna-painikkeella.

Suojattu sähköposti on mahdollista avata 14 päivän ajan. Jos viestin avaamisesta on kulunut 14 päivää, voit pyytää, että  asiakaspalvelumme lähettää viestin sinulle uudelleen.

Lisätietoja
Korvauspäällikkö Elina Muukkonen
puh. 040 450 4608
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi 

14.11.2019