Korvausten hakeminen

Voit hakea Potilasvakuutuskeskuksesta korvauksia sen jälkeen, kun olet saanut myönteisen korvauspäätöksen vahinkoilmoitukseesi.

Saat tarvittaessa apua korvaushakemuksen täyttämiseen korvauspäätöksessä mainitulta korvauskäsittelijältämme tai asiakaspalvelustamme. Potilasasiavastaavat (aiemmin potilasasiamiehet) neuvovat, miten korvausten hakemista koskeva asia voidaan panna vireille Potilasvakuutuskeskuksessa.

Sinulla on kaksi vaihtoehtoista tapaa tehdä korvaushakemus Potilasvakuutuskeskukselle:

  • sähköinen korvaushakemus verkkolomakeella
  • tulostettava ja postitettava korvaushakemus pdf-lomakkeella.

Sähköinen korvaushakemus

Sähköistä korvaushakemuslomaketta varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen sekä vahingon käsittelytunnuksen. Oikean tunnuksen löydät aina viimeisimmästä lähettämästämme kirjeestä.

Voit tehdä sähköisen korvaushakemuslomakkeen, kun

  • teet korvaushakemuksen omassa vahinkoasiassasi
  • teet korvaushakemuksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa
  • teet korvaushakemuksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa, kun olet hänen edunvalvojansa 
  • teet korvaushakemuksen kuolleen henkilön asiassa, kun kaikki kuolinpesän osakkaat ovat valtuuttaneet sinut hakemaan korvausta. Liitä korvaushakemukseen valtakirjat kaikilta kuolinpesän osakkailta.

Täysi-ikäinen korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hakemaan korvauksia puolestaan. Valtuutettu kirjautuu sähköiseen asiointiin omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää korvaushakemuksen. Mukaan on liitettävä korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja vahinkoasian hoitoon.

Ohjeita sähköisen korvaushakemuksen tekemiseen

  • Sähköinen hakemus kannattaa jättää klo 6–22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.
  • Täytä sähköinen korvaushakemuslomake ja tarkista hakemuksen tiedot ennen lähettämistä.
  • Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee suoraan tietokoneesi tai käyttämäsi laitteen näytölle. Et saa sähköpostiviestiä tai tekstiviestiä onnistuneesta lähetyksestä.
  • Voit sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen vielä tallentaa hakemuksen tietokoneellesi tai tulostaa siitä kopion.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Kerro viestissäsi, minkä lomakkeen käytössä ongelmia ilmeni. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9–15.

Tulostettava korvaushakemus pdf-lomakkeella

Voit täyttää pdf-muotoisen korvaushakemuksen tietokoneellasi, tallentaa sen ja tulostaa paperille. Pdf-lomaketta et voi lähettää sähköisesti, esimerkiksi sähköpostin liitteenä.

Käyttämäsi laite ja internetselain vaikuttavat siihen, miten voit pdf-lomakkeita käyttää. Jos haluat tallentaa lomakkeen omalle laitteellesi, kannattaa lomake ladata ja tallentaa ensin, ja täyttää vasta sitten. Jos lomakkeiden käyttö tai tunnistautuminen sähköiseen asiointiin ei toimi Internet Explorer -selaimella, kokeile vaihtaa selainta.

Allekirjoita täytetty hakemus ja lähetä se postitse Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Muistathan maksaa postimaksun. Voit lähettää korvaushakemuksen myös kirjattuna kirjeenä. Myös siinä tapauksessa kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.

Tilaa paperinen lomake Potilasvakuutuskeskuksesta

Jos et itse pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen korvaushakemuslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse osoitteesta lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15). Voit kysyä paperisia lomakkeita myös hoitopaikkasi potilasasiavastaavalta tai sosiaalityöntekijältä.

Minkä korvaushakemuksen valitsen?

Käytössämme on useita korvaushakemuslomakkeita. Valitse oikea lomake hakemasi etuuden tai kustannuksen mukaan. Lomakkeet avautuvat uuteen välilehteen.

Täytä joko sähköinen lomake tai tulostettava pdf-lomake.

Korvaushakemus potilasvahingosta, sähköinen lomake
Korvaushakemus potilasvahingosta, tulostettava pdf-lomake

  • Käytä lomaketta, kun haet korvausta potilasvahingosta aiheutuneista sairaanhoidon kustannuksista, matkakuluista, lääkkeistä, muista ylimääräisistä kustannuksista tai haet hoitotukea tai vaatelisää.
  • Lomakkeen tiedoilla arvioimme myös kivun ja säryn sekä muun tilapäisen haitan ja pysyvän haitan korvauksia.

Korvaushakemus potilasvahingosta aiheutuneesta ansionmenetyksestä, sähköinen lomake
Korvaushakemus potilasvahingosta aiheutuneesta ansionmenetyksestä, tulostettava pdf-lomake

  • Käytä lomaketta, kun potilasvahinko aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja ansionmenetystä.

Korvaushakemus potilasvahingosta johtuvasta kuolemantapauksesta, sähköinen lomake
Korvaushakemus potilasvahingosta johtuvasta kuolemantapauksesta, tulostettava pdf-lomake

  • Käytä lomaketta, kun potilasvahingosta aiheutuu kuolemantapaus ja haet korvausta hautaamiseen liittyvistä kustannuksista.

Perhe-eläkehakemus, sähköinen lomake
Perhe-eläkehakemus, tulostettava pdf-lomake

  • Käytä lomaketta, kun potilasvahingosta aiheutuu kuolemantapaus ja menehtyneen puoliso tai lapsi hakee korvausta tarpeellisen elatuksen menetyksestä.

Ammatillisen kuntoutuksen korvaushakemus, sähköinen lomake
Ammatillisen kuntoutuksen korvaushakemus, tulostettava pdf-lomake

  • Tällä korvaushakemuslomakkeella voit hakea korvausta ammatillisesta kuntoutuksesta aiheutuneista kustannuksista sen jälkeen, kun Potilasvakuutuskeskus on antanut myönteisen korvauspäätöksen ammatillisen kuntoutuksen korvattavuudesta.

Korvaushakemuslomakkeen liitteet

Lomakkeissa kerrotaan, milloin hakemuksen käsittelyyn tarvitaan mukaan laskuja tai muuta selvitystä. Lue lomakkeiden ohjeet huolellisesti.

Sähköisen korvaushakemuksen liitteet verkkolomakkeella

Lähetäthän liitetiedostot sellaisessa muodossa, jossa ne voidaan siirtää suoraan järjestelmäämme. Järjestelmämme tukee seuraavia tiedostomuotoja: .pdf, .doc, .docx, .xls, .xlsx, .txt, .gif, .png, .jpeg, .jpg ja .bmp. Liitteiden yhteenlaskettu tiedostokoko voi olla enintään 15 MB. Muissa muodoissa lähetettyjä liitetiedostoja emme voi käsitellä. Emme voi myöskään vastaanottaa selvityksiä pilvitallennuspalveluista, (esimerkiksi Google Drive, OneDrive ja Dropbox) tai äänitiedostoja.

Nimeä liitetiedostot lyhyesti ja selkeästi, esimerkiksi Liite1, Liite2. Liitteiden nimissä ei saa käyttää välilyöntejä, välimerkkejä eikä erikoismerkkejä, kuten + @ % : ; ? ! ~ ^ * \ / ” # ¤ < > | & { [ ] }.

Emme voi tarjota tietoteknistä tukea liitetiedostojen lähettämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa. Jos et voi toimittaa liitetiedostoja pyydetyissä tiedostomuodoissa, voit tulostaa ne ja lähettää kirjeitse osoitteeseen Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Muista liittää kirjeeseen vahingon käsittelytunnus.