Korvausten hakeminen

Voit hakea Potilasvakuutuskeskuksesta korvauksia sen jälkeen, kun olet saanut myönteisen korvauspäätöksen vahinkoilmoitukseesi.

Lue tältä sivulta tarkemmat ohjeet korvausten hakemiseen ja korvaushakemuslomakkeiden täyttämiseen.

Saat tarvittaessa apua korvaushakemuksen täyttämiseen korvauspäätöksessä mainitulta korvauskäsittelijältämme tai asiakaspalvelustamme. Voit saada apua korvaushakemuksen tekemiseen myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä.

Voit tehdä korvaushakemuksen Potilasvakuutuskeskukselle sähköisellä verkkolomakkeella tai tulostettavalla ja postitettavalla pdf-lomakkeella.

Lomakkeet verkkosivuillamme

Ohjeet sähköisen korvaushakemuksen tekemiseen

Voit tehdä sähköisen korvaushakemuslomakkeen, kun

  • sinulla on käytössäsi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne
  • sinulla on tiedossa vahingon käsittelytunnus
  • teet korvaushakemuksen omassa vahinkoasiassasi
  • teet korvaushakemuksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa
  • teet korvaushakemuksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa, kun olet hänen edunvalvojansa 
  • teet korvaushakemuksen kuolleen henkilön asiassa, kun kaikki kuolinpesän osakkaat ovat valtuuttaneet sinut hakemaan korvausta. Liitä korvaushakemukseen valtakirjat kaikilta kuolinpesän osakkailta.

Täysi-ikäinen korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hakemaan korvauksia puolestaan. Valtuutettu kirjautuu sähköiseen asiointiin omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää korvaushakemuksen. Mukaan on liitettävä korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja.

Valtakirja vahinkoasian hoitoon

Sähköinen hakemus kannattaa jättää klo 6–22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.

Täytä sähköinen korvaushakemuslomake ja tarkista hakemuksen tiedot ennen lähettämistä. Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee suoraan tietokoneesi tai käyttämäsi laitteen näytölle. Et saa sähköpostiviestiä tai tekstiviestiä onnistuneesta lähetyksestä.

Voit sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen vielä tallentaa hakemuksen tietokoneellesi tai tulostaa siitä kopion.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Kerro viestissäsi, minkä lomakkeen käytössä ongelmia illmeni. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9–15.

Sähköisen korvaushakemuksen liitteet

Lähetäthän liitetiedostot sellaisessa muodossa, jossa ne voidaan siirtää suoraan järjestelmäämme. Järjestelmämme tukee seuraavia tiedostomuotoja: .pdf, .doc, .docx, .xls, .xlsx, .txt, .gif, .png, .jpeg, .jpg ja .bmp. Liitteiden yhteenlaskettu tiedostokoko voi olla enintään 15 MB. Muissa muodoissa lähetettyjä liitetiedostoja emme voi käsitellä. Emme voi myöskään vastaanottaa selvityksiä pilvitallennuspalveluista, (esimerkiksi Google Drive, OneDrive ja Dropbox).

Nimeä liitetiedostot lyhyesti ja selkeästi, esimerkiksi Liite1, Liite2. Liitteiden nimissä ei saa käyttää välilyöntejä, välimerkkejä eikä erikoismerkkejä, kuten + @ % : ; ? ! ~ ^ * \ / ” # ¤ < > | & { [ ] }.

Emme voi tarjota tietoteknistä tukea liitetiedostojen lähettämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa. Jos et voi toimittaa liitetiedostoja pyydetyissä tiedostomuodoissa, voit tulostaa ne ja lähettää kirjeitse osoitteeseen Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Muista liittää kirjeeseen vahingon käsittelytunnus.

Ohjeet tulostettavan korvaushakemuksen tekemiseen pdf-lomakkeella

Voit täyttää pdf-muotoisen korvaushakemuksen tietokoneellasi, tallentaa sen ja tulostaa sen jälkeen paperille. Pdf-lomaketta et voi lähettää sähköisesti, esimerkiksi sähköpostin liitteenä.

Allekirjoita hakemus ja lähetä se postitse Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.

Voit lähettää korvaushakemuksen myös kirjattuna kirjeenä, jolloin kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.

Jos et pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen korvaushakemuslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse osoitteesta lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15). Voit kysyä paperisia lomakkeita myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.

Minkä korvaushakemuksen valitsen?

Käytössämme on useita korvaushakemuslomakkeita. Valitse oikea lomake hakemasi etuuden tai kustannuksen mukaan:

  • Korvaushakemus potilasvahingosta.
    Käytä lomaketta, kun haet korvausta potilasvahingosta aiheutuneista sairaanhoidon kustannuksista, matkakuluista, lääkkeistä, muista ylimääräisistä kustannuksista tai haet hoitotukea tai vaatelisää. Lomakkeen tiedoilla arvioimme myös kivun ja säryn sekä muun tilapäisen haitan ja pysyvän haitan korvauksia.
  • Korvaushakemus potilasvahingosta aiheutuneesta ansionmenetyksestä.
    Käytä lomaketta, kun potilasvahinko aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja ansionmenetystä.
  • Korvaushakemus potilasvahingosta johtuvasta kuolemantapauksesta.
    Käytä lomaketta, kun potilasvahingosta aiheutuu kuolemantapaus ja haet korvausta hautaamiseen liittyvistä kustannuksista.
  • Perhe-eläkehakemus.
    Käytä lomaketta, kun potilasvahingosta aiheutuu kuolemantapaus ja menehtyneen puoliso tai lapsi hakee korvausta tarpeellisen elatuksen menetyksestä.

Korvaushakemuslomakkeen liitteet

Lomakkeissa kerrotaan, milloin hakemuksen käsittelyyn tarvitaan mukaan laskuja tai muuta selvitystä. Lue lomakkeiden ohjeet huolellisesti.