Vahinkoilmoituslomakkeet
Käy huolella läpi ohjeet ennen kuin täytät vahinkoilmoituksen ja lähetät sen Potilasvakuutuskeskukseen. Linkit vahinkoilmoituslomakkeisiin löydät sivun alaosasta. Apua potilasvahingon ilmoittamiseen saat hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.
Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin vahinkoilmoituksen tekemisestä: Usein kysyttyä potilasvakuutuksesta
Ohjeet sähköisen vahinkoilmoituksen tekemiseen
Voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen, kun
- sinulla on käytössäsi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
- teet vahinkoilmoituksen omassa vahinkoasiassasi.
- teet vahinkoilmoituksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa.
- teet vahinkoilmoituksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa ja olet hänen virallisesti määrätty edunvalvojansa. Liitä vahinkoilmoitukseen maistraatin tai tuomioistuimen antama edunvalvontamääräys.
- teet vahinkoilmoituksen kuolleen henkilön asiassa ja olet hänen kuolinpesänsä osakas tai olet muu läheinen, jolle on potilaan kuolemasta tosiasiallisesti aiheutunut taloudellinen vahinko tai menetys.
Täysi-ikäinen potilas tai muu korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vahinkoasiaa puolestaan. Tällöin valtuutettu kirjautuu omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää vahinkoilmoituksen. Mukaan on liitettävä potilaan tai muun korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja: Valtakirja vahinkoasian hoitamiseen
Sähköinen potilasvahinkoilmoitus kannattaa jättää klo 6–22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.
Täytä sähköinen vahinkoilmoitus potilasvahingosta tietokoneellasi tai muulla laitteellasi ja lähetä se Potilasvakuutuskeskukseen. Tarkista ilmoituksesi tiedot ennen lähettämistä. Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee käyttämäsi laitteen näytölle. Et saa sähköpostiviestiä tai tekstiviestiä onnistuneesta lähetyksestä.
Voit sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen vielä tallentaa vahinkoilmoituksesi tietokoneellesi tai tulostaa ilmoituksestasi kopion.
Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Kerro viestissäsi, minkä lomakkeen käytössä ongelmia on ollut ja kuvaa ongelman laatu. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9–15.
Liitetiedostojen lähettämisestä sähköisesti
Lähetäthän liitetiedostot sellaisessa muodossa, jossa ne voidaan siirtää suoraan järjestelmäämme. Järjestelmämme tukee seuraavia tiedostomuotoja: .pdf (ei sähköisesti täytettävät lomakkeet), .doc, .docx, .xls, .xlsx, .txt, .gif, .png, .jpeg, .jpg ja .bmp. Muissa muodoissa lähetettyjä liitetiedostoja emme voi käsitellä. Emme voi myöskään vastaanottaa selvityksiä pilvitallennuspalvelun kautta esim. Google Drive, OneDrive ja DropBox.
Nimeä liitetiedostot lyhyesti ja selkeästi. Hyvä tapa nimetä liitteet on esimerkiksi Liite1, Liite2 jne. Liitteiden nimissä ei saa käyttää välilyöntejä, välimerkkejä eikä erikoismerkkejä, kuten + @ % : ; ? ! ~ ^ * \ / ” # ¤ < > | & { [ ] }.
Emme tarjoa tietoteknistä tukea liitetiedostojen lähettämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa. Jos et voi toimittaa liitetiedostoja pyydetyissä tiedostomuodoissa, voit tulostaa ne ja lähettää kirjeitse osoitteeseen Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.
Sähköinen vahinkoilmoitus
Käytä potilasvahingon ilmoittamiseen Potilasvakuutuskeskuksen julkaisemaa vahinkoilmoituslomaketta. Täytä sähköinen vahinkoilmoitus pankkitunnusten avulla.
Sähköinen Potilasvakuutuskeskuksen vahinkoilmoitus (avautuu uuteen välilehteen)
Jos sähköistä vahinkoilmoitusta tehdessäsi tunnistautuminen ei toimi Internet Explorer -selaimella, kannattaa vaihtaa selainta.
Vahinkoilmoituksen tekeminen pdf-lomakkeella
Voit täyttää Vahinkoilmoitus potilasvahingosta -lomakkeella (pdf, avautuu uuteen välilehteen) tietokoneellasi, tallentaa ja tulostaa sen paperille. Pdf-lomaketta ei voi lähettää sähköisesti, esim. sähköpostin liitteenä.
Allekirjoita lomake ja lähetä se postitse Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.
Voit lähettää vahinkoilmoituksen myös kirjattuna kirjeenä, jolloin kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.
Jos et pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen ilmoituslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15). Voit kysyä paperisia lomakkeita myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.