Vahinkoilmoituksen käsittely

Kaikki Suomessa tehdyt potilasvahinkoilmoitukset käsitellään Potilasvakuutuskeskuksessa. Käsittelyprosessi etenee vahinkoilmoituksen rekisteröinnistä korvauspäätökseen.

Kun vahinkoilmoituksesi on saapunut Potilasvakuutuskeskukseen (PVK), sen käsittely etenee seuraavasti:

Potilasvahinkoilmoitusten keskimääräinen käsittelyaika vahinkoilmoituksen saapumisesta ensimmäiseen korvauspäätökseen on noin 7,5 kuukautta. Noin puolet vahinkoilmoituksista ratkaistaan hieman yli 7 kuukauden kuluessa ja yli 90 prosenttia vuoden kuluessa vahinkoilmoituksen saapumisesta. Vahinkoilmoituksen käsittelyssä aikaa vievät tarvittavien tietojen, selvitysten ja lausuntojen kerääminen ja huolellinen läpikäyminen korvauspäätöksen valmistelemiseksi.

Vahinkoilmoituksen tekemisen jälkeen

Kun olet jättänyt ilmoituksen potilasvahingoista Potilasvakuutuskeskukseen, saat vahvistuskirjeen, jossa kerrotaan ilmoituksen rekisteröinnistä ja vahinkokäsittelyn alkamisesta. Saat vahvituskirjeen noin 3-4 viikon kuluttua siitä, kun olemme vastaanottaneet vahinkoilmoituksesi.

Voit täydentää vahinkoilmoitusta ja lähettää selvityksiä korvauskäsittelyyn joko sähköisesti tai postitse, kun vahinkoasiasi käsittely on alkanut. Et voi täydentää vahinkoilmoitustasi puhelimitse, vaan lisätiedot ja selvitykset on aina toimitettava kirjallisesti.

Vahinkoilmoituksen tekemisen jälkeen lähetettäviä selvityksiä ovat esimerkiksi vastaus kuulemiseen, vahinkoilmoituksen täydennys ja ilmoitus osoitteenmuutoksesta. PVK:n tekemän korvauspäätöksen jälkeen voit toimittaa oikaisupyynnön tai korvaushakemuksen. Voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asiaa puolestasi toimittamalla valtakirjan korvauskäsittelyymme.

Lähetä selvityksiä sähköisesti tai postitse

Voit lähettää selvityksiä Potilasvakuutuskeskukseen sähköisesti. Tarvitset sähköistä yhteydenottoasi varten pankkitunnukset ja tiedon vahinkoasiasi käsittelytunnuksesta. Käsittelytunnus löytyy sinulle Potilasvakuutuskeskuksesta lähetetystä vahvistuskirjeestä tai päätöksestä tai soittamalla Potilasvakuutuskeskuksen asiakaspalveluun. Käsittelytunnus on muotoa PO-vvvv-nnnn-nnn, esim. PO-2012-1234-123. On tärkeää, että se kirjoitetaan sähköisessä yhteydenotossa oikein eikä käsittelytunnusta koskevaan kohtaan kirjoiteta esim. nimeä tai henkilötunnusta.

Voit aloittaa sähköisen yhteydenoton tästä:
Sähköinen yhteydenotto Potilasvakuutuskeskuksen korvauskäsittelyyn

Jos haluat toimittaa vahinkoasiasi käsittelyyn liittyviä lisätietoja ja selvityksiä postitse tai sinun on lähettävä alkuperäistä materiaalia, esim. kipsimalleja tai röntgenkuvia, lähetä ne osoitteeseen Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Merkitse aineistoon aina käsittelytunnus, potilaan nimi ja henkilötunnus sekä lähettäjän nimi ja osoite.

Huomioithan, että Potilasvakuutuskeskuksella ei ole käytössään yleistä sähköpostiosoitetta, esim. kirjaamo-osoitetta. Henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja tai selvityksiä ei ole myöskään mahdollista lähettää työntekijöidemme sähköpostiin.

Sähköisen lähettämisen ongelmatilanteet: Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9-15. 

Jos vahinkoasiasi ei ole vielä lainkaan käsittelyssä Potilasvakuutuskeskuksessa, tutustu vahinkoilmoituksen tekemistä koskeviin ohjeisiin. 
Vahinkoilmoituksen tekeminen

Lisätietoja

Lisätietoa vahinkoilmoituksen käsittelystä saat, kun tutustut sivuillamme toimitettuihin kysymys-vastauspareihin. 
Usein kysyttyä: vahinkoilmoitusten käsittely

Potilasvakuutuskeskuksen yhteystiedot

20.06.2019