Lomakkeet potilasvahingon ilmoittamiseen

Käytä vahingon ilmoittamisessa Potilasvakuutuskeskuksen julkaisemaa vahinkoilmoituslomaketta. Ilmoituksen potilasvahingosta voit tehdä myös sähköisesti.

Voit hakea korvausta potilasvakuutuksesta, kun teet kirjallisen vahinkoilmoituksen. Ohjeita vahinkoilmoituksen tekoon saat sivultamme Vahinkoilmoituksen tekeminen.

Ennen vahinkoilmoituksen täyttämistä sinun kannattaa tehdä Potilasvakuutuskeskuksen verkkotesti.

Ilmoituksen potilasvahingosta voi tehdä kolmella eri tavalla

Voit ilmoittaa potilasvahingosta Potilasvakuutuskeskukseen kolmella eri tavalla

  1. teet sähköisen vahinkoilmoituksen pankkitunnusten avulla.  Sähköisessä yhteydessä voi olla käyttökatkoja Tupas-tunnistamiseen liittyvien muutostöiden vuoksi syys-lokakuussa 2019. Jos katkot pitkittyvät, voi vahinkoilmoituksen tehdä kohdan b. ohjeiden mukaan.
  2. täytät pdf-lomakkeen Vahinkoilmoitus potilasvahingosta. Allekirjoitat tulostamasi lomakkeen ja lähetät sen postitse Potilasvakuutuskeskukseen
  3. täytät paperisen lomakkeen. Allekirjoitat lomakkeen ja lähetät sen postitse Potilasvakuutuskeskukseen


Sähköinen ilmoitus potilasvahingosta


Voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen, kun

  • sinulla on käytössäsi pankkitunnukset. Voit täyttää ja lähettää sähköisen lomakkeen, kun olet kirjautunut järjestelmään pankkitunnuksillasi
  • teet vahinkoilmoituksen omassa vahinkoasiassasi
  • teet vahinkoilmoituksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa
  • teet vahinkoilmoituksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa ja olet hänen virallisesti määrätty edunvalvojansa. Liitä vahinkoilmoitukseen maistraatin tai tuomioistuimen antama edunvalvontamääräys
  • teet vahinkoilmoituksen kuolleen henkilön asiassa ja olet hänen kuolinpesänsä osakas tai olet muu läheinen, jolle on potilaan kuolemasta tosiasiallisesti aiheutunut taloudellinen vahinko tai menetys.

Täysi-ikäinen potilas tai muu korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vahinkoasiaa puolestaan. Tällöin valtuutettu kirjautuu omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää vahinkoilmoituksen. Mukaan on liitettävä potilaan tai muun korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja. Löydät mallin valtakirjaan tämän sivun alaosasta.

Sähköinen potilasvahinkoilmoitus kannattaa jättää klo 6-22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.

Täytä sähköinen vahinkoilmoitus potilasvahingosta omalla tietokoneellasi ja lähetä se Potilasvakuutuskeskukseen. Tarkista ilmoituksesi tiedot ennen lähettämistä. Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee suoraan tietokoneesi näytölle.

Voit lähettämisen jälkeen vielä tallentaa tai tulostaa vahinkoilmoituksesi.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9-15. 

Pdf-lomake potilasvahingon ilmoittamiseen

Potilasvakuutuskeskuksen sivuilla on julkaistu Vahinkoilmoitus potilasvahingosta -lomake (pdf). Käytä pdf-lomaketta, jos sinulla ei ole käytössäsi pankkitunnuksia.

Voit täyttää lomakkeen tietokoneellasi, tallentaa ja tulostaa sen paperille. Pdf-lomaketta ei voi lähettää sähköisesti, esim. sähköpostin liitteenä. Allekirjoita lomake ja postitse se Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Voit lähettää postisi myös kirjattuna kirjeenä. Kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.

Jos et pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen ilmoituslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12-15). Kysy myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä, olisiko hänellä paperisia lomakkeita saatavilla.

Vahinkoilmoitukseen liitettävät asiakirjat

Sinun ei tarvitse liittää ilmoitukseesi potilaskertomustietoja. Potilasvakuutuskeskus hankkii tiedot suoraan hoitopaikoistasi.

Jos sinun on toimitettava alkuperäistä materiaalia, esim. kipsimallit tai kuvantamismateriaalit, lähetä ne Potilasvakuutuskeskuksen postiosoitteeseen Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Voit lähettää postisi myös kirjattuna kirjeenä. Kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.

Kirjaamme lähettämääsi alkuperäiseen materiaaliin Potilasvakuutuskeskuksen merkintöjä, jotta aineisto voidaan tunnistaa.

Älä liitä vahinkoilmoitukseesi lääkereseptejä, kuitteja, sairauspäiväraha- tai eläkepäätöksiä, ellei niillä ole merkitystä, kun arvioidaan hoidon asianmukaisuutta. Yleensä näitä selvityksiä kysytään korvausvaiheen käsittelyssä, jos ilmoittamasi asia ratkaistaan Potilasvakuutuskeskuksessa korvattavaksi potilasvahingoksi.

Valtakirjat potilasvahinkoasian hoitamiseen

Jos haluat valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan potilasvahinkoa puolestasi, voit liittää ilmoitukseesi allekirjoittamasi valtakirjan. Valtakirja voidaan toimittaa myös myöhemmin liitteeksi, kun ilmoitus on jo jätetty Potilasvakuutuskeskukseen.

Jos olet täyttänyt pdf-lomakkeessa valtuutus-kohdan ja siten valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan asiaasi, ei erillistä valtakirjaa tarvitse jättää.

Valtuutuksen päättymisestä on aina ilmoitettava kirjallisesti Potilasvakuutuskeskukseen. Voit käyttää valtakirjalomakettamme myös valtuutuksen peruuttamiseen. 

Jos potilas on kuollut, kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa yhden henkilön hoitamaan potilasvahinkoasiaa ja nostamaan korvaukset. Valtuuttamista varten on täytettävä ja allekirjoitettava valtakirja kuolintapausta ja kuolinpesiä varten.

28.09.2019