Korona ei vaikuta lain korvausperusteisiin

Uutinen 25.5.2020

Koronaepidemian aikana terveydenhuolto on ollut paikoitellen poikkeuksellisen kuormittunut. Resurssien vähenemiseen ja etenevään epidemiaan varautumiseksi kiireetöntä hoitoa on ajettu alas ja vastaanottoaikoja on siirretty myöhemmäksi. Hoitoon pääsyssä on voinut olla viiveitä ja osa potilaista on myös itse perunut vastaanottoaikojaan koronavirustartunnan pelossa.

Miten korona on vaikuttanut Potilasvakuutuskeskuksen (PVK) toimintaan ja vahinkoilmoitusten käsittelyyn?

– Koronaepidemia ei vaikuta potilasvahinkolain korvausperusteisiin. Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattistandardia arvioidaan epidemian aikana samaan tapaan kuin normaalistikin, kertoo johtaja Minna Plit-Turunen Potilasvakuutuskeskuksesta.

– Epidemian aikana potilasvahinkoilmoitusten määrä on vähentynyt, ja se tulee todennäköisesti tilapäisesti edelleen vähenemään sen vuoksi, että toimenpiteitä ja hoitokäyntejä terveydenhuollossa on kevään aikana ollut aiempaa vähemmän.

PVK:lle lähetetty epidemiaan liittyviä vahinkoilmoituksia

Koronavirustartunnasta voi seurata COVID-19-sairaus, josta voivat kärsiä yhtä lailla sekä potilaat että hoitohenkilökunta. Epidemiasta johtuvalla terveydenhuollon resurssien vähenemisellä voi olla vaikutusta myös muiden sairauksien hoitoon.

Potilasvakuutuskeskukselle on jo tullut joitakin koronaepidemiaan liittyviä vahinkoilmoituksia, esimerkiksi hoitoon pääsyn viiveisiin ja toimintayksiköissä saatuihin tartuntoihin liittyen. Näiden ilmoitusten määrä tulee todennäköisesti jatkossa lisääntymään.

– On tärkeää, että toimintayksiköt selostavat Potilasvakuutuskeskuksen pyytämässä terveydenhuollon selvityksessä mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jos koronaepidemia on vaikuttanut tai on voinut vaikuttaa ilmoitetun tapahtuman kulkuun tai potilasvahingon syntyyn. Se helpottaa asian arviointia korvauskäsittelyssä, sanoo PVK:n korvauspäällikkö Elina Muukkonen.

Pvk.fi-sivulla julkaistu usein kysyttyä koronasta

Voiko koronasta saada korvausta potilasvakuutuksesta? Korvaako potilasvakuutus, jos sairauttani ei hoideta ajoissa koronatilanteen vuoksi?

Potilasvakuutuskeskuksen verkkosivulla on nyt julkaistu ajankohtaisia usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia, joissa käsitellään koronavirusepidemian vaikutuksia potilasvakuuttamiseen. Kysymys-vastausparit on suunnattu erityisesti korvaus- ja vahinkoasiakkaille.

Usein kysyttyä: Korona ja potilasvakuutus

Lisätietoja

Korvausperusteet ja korvaukset: Korvauspäällikkö Elina Muukkonen, puh. 040 450 4604
Potilasvakuutuskeskuksen toiminta: Johtaja Minna Plit-Turunen, puh. 040 450 4632