Potilasvakuutuskeskus (PVK) huolehtii keskitetysti terveydenhuollon yhteydessä aiheutuneiden henkilövahinkojen korvaamisestapotilasvahinkolain mukaisesti.
Tiesitkö: Hoitovirhe ja potilasvahinko eivät aina ole sama asia
Vaikka yleiskielessä sana hoitovirhe tarkoittaa kaikkia potilaan hoidossa tapahtuneita virheitä tai laiminlyöntejä, usein kyseessä ei kuitenkaan ole laissa tarkoitettu potilasvahinko. Korvattava vahinko määritellään tarkasti laissa ja korvattavuuden arviointi vaatii syvällistä osaamista.
Me Potilasvakuutuskeskuksessa huolehdimme vahinkojen käsittelystä, ja toimimme näin sekä potilaan että hoitohenkilöstön turvana. Selvitämme puolestasi, oletko oikeutettu lainmukaisiin korvauksiin. Käsittely on sinulle maksutonta.
Epäiletkö potilasvahinkoa?
Suosittelemme ensimmäiseksi tutustumaan alla oleviin ohjeisiin tai tekemään testin, jolla voit arvioida kannattaako sinun harkita vahinkoilmoituksen tekemistä. Katso myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tiesithän, että hoitolaitosten potilasasiamiehet voivat maksutta auttaa vahinkoilmoituksen tekemisessä.
Jos sinulla on kysyttävää hoidosta, sairaudesta tai hoidon kustannuksista tai jos olet tyytymätön kohteluusi potilaana tai omaisena, lue alta ohjeet kuinka toimia.
Epäillessäsi potilasvahinkoa vahinkoilmoitusta ei tarvitse täyttää heti, vaan ensin kannattaa keskustella sinua hoitaneen lääkärin tai muun hoitohenkilökuntaan kuuluvan kanssa. Monen potilasvahinkoilmoituksen taustalla on epätietoisuus sairauteen, vammaan tai hoitoon liittyvistä asioista. Tällaiset epäselvyydet on nopeimmin selvitettävissä hoitavan tahon kanssa. Käydyn keskustelun perusteella voit tehdä potilasvahinkoilmoituksen, jos epäilet edelleen potilasvahinkoa.
Vahinkoilmoituksen tekemiseen on aikaa kolme vuotta siitä, kun vahingonkärsinyt sai tiedon vahingosta. Tästä poiketaan vain erityisestä syystä. Vahinkoilmoitusta ei välttämättä kannatakaan tehdä heti oireiden ilmaannuttua, koska asian käsittelyssä saatetaan tarvita tietoja terveydentilan myöhemmästä kehityksestä. Näin on etenkin infektioiden kohdalla.
Mistä tietää, onko kyseessä potilasvahinko? Aloita tarkistamalla täyttyvätkö potilasvahinkolain edellytykset tapauksessasi. Asian korvattavuus ratkaistaan kuitenkin erikseen.
Potilasvahinkolakia voidaan soveltaa, jos alla luetellut edellytykset täyttyvät. Voit myös tehdä testin asian arvioimiseksi.
Näiden edellytysten täyttyessä arvioidaan, onko kysymyksessä korvattava potilasvahinko. Korvausperusteet on avattu tarkemmin Vahinkotyypit -osiossa.
Mikäli potilasvahinkolain soveltamisen edellytykset eivät täyty tapauksessasi, emme voi korvata vahinkoa. Voit lukea potilaan muusta oikeusturvasta sivulta Potilaan oikeudet.
Lue seuraavan otsikon alta miten toimia, jos potilasvahinkolain edellytykset täyttyvät tapauksessasi.
Tehtyäsi verkkotestimme sekä keskusteltuasi potilasasiamiehen tai hoitohenkilökunnan kanssa tai tultuasi muuten siihen tulokseen, että sinulle on voinut sattua potilasvahinko, voit tehdä vahinkoilmoituksen Potilasvakuutuskeskukselle. Apua ilmoituksen täyttämiseen saat hoitolaitosten potilasasiamiehiltä tai sosiaalityöntekijöiltä. Tarkempia tietoja löydät sivulta Vahinkoilmoituksen tekeminen.
Hoitoon ja sairauksiin liittyvät kysymykset ja epäselvyydet ovat nopeimmin selvitettävissä hoitavan lääkärin tai muun hoitohenkilökunnan edustajan kanssa. Potilasvakuutuskeskukseen ei hoidollisista epäselvyyksistä kannata siis olla yhteydessä, koska ne selviävät parhaiten hoitavan tahon ja potilasasiamiehen avulla. Jos näiden keskusteluiden perusteella ilmenee syytä epäillä potilasvahinkoa, voit olla yhteydessä Potilasvakuutuskeskukseen.
Jos et ole päässyt tutkimukseen tai hoitoon lain mukaisessa määräajassa, ota yhteys siihen hoitolaitokseen, jonka tehtävänä hoidon järjestäminen olisi ollut. Potilasvakuutuksesta tai hoitavalta taholta ei tällaisessa tilanteessa voi saada korvausta esimerkiksi yksityissektorille hakeutumisesta aiheutuneista kustannuksista.
Jos sinulla on hoitomaksuihin liittyviä epäselvyyksiä, kuten maksukaton täyttymisen vaikutukset, voit selvittää ne laskuttavien hoitolaitosten kanssa. Hoitomaksuongelmien selvittäminen ja korvaaminen eivät kuulu potilasvakuutuksen piiriin.
On hyvä ottaa huomioon, että potilasvakuutuksesta ei makseta korvausta, jos olet tyytymätön kohteluusi potilaana tai omaisena. Mikäli koet tulleesi väärinkohdelluksi ja haluat antaa palautetta hoitolaitokselle, siihen on mahdollisuus muuta kautta. Voit katsoa tarkempia tietoja kohdasta Potilaan oikeudet.
Potilasvahinkoa epäilevälle:
Tietoa potilasvahinkoa epäilevälleKannattaako tehdä vahinkoilmoitus? Tee testiVahinkotyypitVahinkoilmoituksen tekeminenVahinkoilmoituksen käsittelyMillaisia korvauksia maksetaanUsein kysyttyäEsimerkkitapauksiaPotilaan oikeudetLomakkeet