Vahinkoilmoituslomakkeet

Käy huolella läpi ohjeet ennen kuin täytät vahinkoilmoituksen ja lähetät sen Potilasvakuutuskeskukseen. Linkit vahinkoilmoituslomakkeisiin löydät sivun alaosasta.

Neuvoja potilasvahingon ilmoittamiseen saat hoitopaikkasi potilasasiavastaavalta tai sosiaalityöntekijältä. Myös Potilasvakuutuskeskuksen asiakaspalvelussa voidaan auttaa vahinkoilmoituksen tekemisessä.

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin vahinkoilmoituksen tekemisestä: Usein kysyttyä potilasvakuutuksesta

Sähköinen vahinkoilmoitus

Käytä potilasvahingon ilmoittamiseen Potilasvakuutuskeskuksen julkaisemaa vahinkoilmoituslomaketta. Sähköisen vahinkoilmoituksen tekemiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen, kun

  • teet vahinkoilmoituksen omassa vahinkoasiassasi.
  • teet vahinkoilmoituksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa.
  • teet vahinkoilmoituksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa ja olet hänen virallisesti määrätty edunvalvojansa. Liitä vahinkoilmoitukseen maistraatin tai tuomioistuimen antama edunvalvontamääräys.
  • teet vahinkoilmoituksen kuolleen henkilön asiassa ja olet hänen kuolinpesänsä osakas tai olet muu läheinen, jolle on potilaan kuolemasta tosiasiallisesti aiheutunut taloudellinen vahinko tai menetys.

Valtakirja: Täysi-ikäinen potilas tai muu korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vahinkoasiaa puolestaan. Tällöin valtuutettu kirjautuu omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää vahinkoilmoituksen. Mukaan on liitettävä potilaan tai muun korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja: Valtakirja vahinkoasian hoitamiseen

Täytä, lähetä ja talleta

  • Täytä sähköinen vahinkoilmoitus potilasvahingosta tietokoneellasi tai muulla laitteellasi ja lähetä se Potilasvakuutuskeskukseen.
  • Tarkista ilmoituksesi tiedot ennen lähettämistä.
  • Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee käyttämäsi laitteen näytölle. Et saa sähköpostiviestiä tai tekstiviestiä onnistuneesta lähetyksestä.
  • Voit sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen vielä tallentaa vahinkoilmoituksesi tietokoneellesi tai tulostaa ilmoituksestasi kopion.

Tekninen tuki

  • Sähköinen potilasvahinkoilmoitus kannattaa jättää klo 6–22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.
  • Jos sähköistä vahinkoilmoitusta tehdessäsi tunnistautuminen ei toimi Internet Explorer -selaimella, kannattaa vaihtaa selainta.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Kerro viestissäsi, minkä lomakkeen käytössä ongelmia on ollut ja kuvaa ongelman laatu. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9–15.

Sähköinen Potilasvakuutuskeskuksen vahinkoilmoitus (avautuu uuteen välilehteen)

Vahinkoilmoitus pdf-lomakkeella

Voit täyttää pdf-lomakkeen tietokoneellasi, tallentaa ja tulostaa sen paperille. Pdf-lomaketta ei voi lähettää sähköisesti, esim. sähköpostin liitteenä.

Allekirjoita lomake ja lähetä se postitse Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS. Voit lähettää vahinkoilmoituksen myös kirjattuna kirjeenä. Sekä tavallisen että kirjatun kirjeen lähettäjänä vastaat itse postimaksusta.

Jos et pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen ilmoituslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15). Voit kysyä paperisia lomakkeita myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.

Vahinkoilmoitus potilasvahingosta -lomake (pdf, avautuu uuteen välilehteen)