Vahinkoilmoituksen tekemisen jälkeen

Mistä tiedän, onko vahinkoilmoitukseni tullut perille?

Lähetämme kirjeitse vahvistuksen siitä, että olemme vastaanottaneet vahinkoilmoituksen.

Miten kauan käsittely kestää? Miksi käsittelyajat vaihtelevat?

Yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa on vaikea arvioida täsmällisesti. Noin puolet vahinkoilmoituksista ratkaistaan reilun seitsemän kuukauden kuluessa ja noin 90 prosenttia vahinkoilmoituksista vuoden kuluessa vahinkoilmoituksen saapumisesta. Keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 8,5 kuukautta.

Lääketieteellisesti tai oikeudellisesti vaativissa tapauksissa käsittelyaika on usein keskimääräistä pitempi. Käsittelyaikaan vaikuttaa myös se, kuinka nopeasti tarvittavat selvitykset saadaan.

Miten saan tietoa, missä vaiheessa käsittely on?

Katso täältä, miten korvauskäsittely Potilasvakuutuskeskuksessa etenee.

Vahinkoilmoituksen tekijään ollaan yhteydessä, jos tarvitaan lisäselvityksiä.

Puhelintiedustelut valitettavasti hidastavat tapausten käsittelyä, joten toivomme välttämään yhteydenottoja, mikäli asia ei ole kiireellinen. Kiireellisissä asioissa voit ottaa yhteyttä vahinko- ja korvausasioiden palvelunumeroon 0404 504 590 (arkisin klo 12–15).

Voiko potilasvahinkoasian käsittelyä nopeuttaa?

Ei voi. Käsittelemme kaikki vahinkoilmoitukset niin nopeasti kuin mahdollista.

Haluan täydentää aiemmin jättämääni vahinkoilmoitusta, miten pitää toimia?

Jos olet saanut uusien tutkimusten myötä lisää tietoa ilmoittamaasi vahinkoasiaan liittyen, ilmoita kirjallisesti Potilasvakuutuskeskukselle, missä sinua on tutkittu. Potilasvakuutuskeskus tilaa sairauskertomustiedot hoitopaikasta puolestasi. Vaihtoehtoisesti voit lähettää kirjalliset selvitykset Potilasvakuutuskeskukselle.

Mitä tarkoittaa kuuleminen ja ketä se koskee?

Potilasvakuutuskeskus lähettää vahinkoilmoituksen tekijälle jäljennöksen esimerkiksi hankkimastaan terveydenhuollon selvityksestä tai lääketieteellisestä asiantuntijalausunnosta ja varaa mahdollisuuden kirjallisen vastineen antamiseen määräajassa.

HUOM! Kirjeeseen ei tarvitse vastata, jos asianosaisella ei ole kommentoitavaa tai lisättävää asiaan.

Lue lisää kuulemisesta.

Kuka tekee päätökset vahinkojen korvaamisesta?

Potilasvakuutuskeskuksen asiantuntijat tekevät päätökset perustuen potilasvahinkolakiin. Tarvittaessa konsultoidaan asiantuntijalääkäreitä. Lue esimerkkejä korvauspäätöksistä.

13.09.2017