Käsittelyaika
Keskimääräinen käsittelyaika ilmoituksen saapumisesta ensimmäiseen korvauspäätökseen on noin 8 kuukautta. Vahinkoilmoituksen käsittelyssä aikaa vievät tarvittavien tietojen, selvitysten ja lausuntojen kerääminen ja huolellinen läpikäyminen korvauspäätöksen valmistelemiseksi.
Näin vahinkoilmoitus käsitellään Potilasvakuutuskeskuksessa
Infograafin sisältö:
1. Vahinkoilmoitus saapuu Potilasvakuutuskeskukseen.
2. Vahinkoasia rekisteröidään.
3. Potilasvakuutuskeskus hankkii asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot ja selvitykset hoitolaitoksista.
4. Asiantuntijalääkäri antaa lausunnon.
5. Tarvittaessa kysytään lisätietoja vahinkoilmoituksen tekijältä eli sinulta.
6. Lopuksi Potilasvakuutuskeskus tekee korvauspäätöksen.
Hyvä tietää vahinkoilmoituksen käsittelystä:
- Kun vahinkoilmoitus rekisteröidään, sille annetaan käsittelytunnus. Saat käsittelytunnuksen ja tiedon käsittelyn alkamisesta kirjeitse noin kuukauden kuluttua siitä, kun vahinkoilmoitus on vastaanotettu. HUOM! Vahinkoilmoitusten rekisteröinnissä on nyt ruuhkaa. Odotathan kärsivällisesti - rekisteröimme kaikki ilmoitukset saapumisjärjestyksessä.
- Voit täydentää vahinkoilmoitusta ja lähettää lisäselvityksiä kirjallisesti joko sähköisesti tai postitse. Et voi täydentää vahinkoilmoitustasi puhelimitse, vaan lisätiedot ja selvitykset on aina toimitettava kirjallisesti. Muista ilmoittaa käsittelytunnus, kun lähetät tietoja.
- Vahinkoilmoituksen tekijään ollaan käsittelyprosessin aikana yhteydessä, jos tarvitaan lisäselvityksiä.
- Potilasvakuutuskeskus hankkii hoitopaikoista tarvittavat potilasasiakirjat ja pyytää asiantuntijalääkäriltä lausunnon. Lisäksi vahinkopaikasta pyydetään selvitys tapahtuneesta. Potilasasiakirjat pyydetään hoitolaitoksista, koska Potilasvakuutuskeskuksella ei ole oikeutta hakea tietoa suoraan hoitopaikkojen potilasrekisteristä eikä Omakanta-verkkopalvelusta.
- Saat kirjallisen päätöksen, jossa kerrotaan, voidaanko sinulle maksaa korvauksia. Korvauspäätös lähetetään vahinkoilmoituksen tekijän lisäksi asianosaiselle hoitolaitokselle tai ammatinharjoittajalle.
Voiko potilasvahinkoasian käsittelyä nopeuttaa?
Ei voi. Potilasvakuutuskeskus käsittelee kaikki vahinkoilmoitukset niin nopeasti kuin mahdollista.
Puhelintiedustelut hidastavat tapausten käsittelyä, joten toivomme välttämään yhteydenottoja, mikäli asia ei ole kiireellinen. Kiireellisissä asioissa voit ottaa yhteyttä vahinko- ja korvausasioiden palvelunumeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15).
Lisätietoa vahinkoilmoituksen käsittelystä saat, kun tutustut kysymys-vastauspareihin:
Usein kysyttyä vahinkoilmoituksesta
Lähetä meille selvityksiä tai kysymyksiä
Helpoin ja nopein tapa asioida on käyttää sähköistä lomaketta. Sen kautta voit lähettää meille selvityksiä ja lisätietoja, esim. liitteitä vahinkoilmoitukseesi tai vastauksen kuulemiskirjeeseen. Yhteyden kautta voit myös esittää kysymyksiä tai neuvontapyyntöjä vahinkoasiaasi liittyen.
Lue lisää sähköisestä asioinnista
Voit lähettää meille myös postitse materiaalia, kuten vahinkoasiasi käsittelyyn liittyviä lisätietoja ja selvityksiä sekä alkuperäistä materiaalia, esim. kipsimalleja. Merkitse aineistoon aina käsittelytunnus, potilaan nimi ja henkilötunnus sekä lähettäjän nimi ja osoite.
Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.