Sivun alasivut:

Ohjeita vahinkoilmoituksen tekemiseen

Käy huolella läpi ohjeet ennen kuin täytät vahinkoilmoituksen ja lähetät sen Potilasvakuutuskeskukseen. Apua potilasvahingon ilmoittamiseen saat hoitopaikkasi potilasasiamiehiltä tai sosiaalityöntekijöiltä.

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin vahinkoilmoituksen tekemisestä.

Usein kysyttyä potilasvakuutuksesta

Ilmoituksen potilasvahingoista Potilasvakuutuskeskukselle voit tehdä

Tällä sivulla julkaisemme tarkemmat ohjeet, miten täytät sähköisen vahinkoilmoituksen tai teet ilmoituksen potilasvahingosta pdf-lomakkeella. 

Sähköinen vahinkoilmoitus

Voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen, kun

  • sinulla on käytössäsi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
  • teet vahinkoilmoituksen omassa vahinkoasiassasi.
  • teet vahinkoilmoituksen alaikäisen huollettavasi vahinkoasiassa.
  • teet vahinkoilmoituksen täysi-ikäisen ja vajaavaltaisen henkilön vahinkoasiassa ja olet hänen virallisesti määrätty edunvalvojansa. Liitä vahinkoilmoitukseen maistraatin tai tuomioistuimen antama edunvalvontamääräys.
  • teet vahinkoilmoituksen kuolleen henkilön asiassa ja olet hänen kuolinpesänsä osakas tai olet muu läheinen, jolle on potilaan kuolemasta tosiasiallisesti aiheutunut taloudellinen vahinko tai menetys.

Täysi-ikäinen potilas tai muu korvauksenhakija voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vahinkoasiaa puolestaan. Tällöin valtuutettu kirjautuu omilla pankkitunnuksillaan ja täyttää vahinkoilmoituksen. Mukaan on liitettävä potilaan tai muun korvauksenhakijan allekirjoittama valtakirja. 

Valtakirja vahinkoasian hoitoon

Sähköinen potilasvahinkoilmoitus kannattaa jättää klo 6–22, sillä Potilasvakuutuskeskuksen asiointijärjestelmässä voi olla yöllä huoltokatkoja.

Täytä sähköinen vahinkoilmoitus potilasvahingosta omalla tietokoneellasi ja lähetä se Potilasvakuutuskeskukseen. Tarkista ilmoituksesi tiedot ennen lähettämistä. Ilmoitus lomakkeen onnistuneesta lähettämisestä tulee suoraan tietokoneesi tai käyttämäsi laitteen näytölle. Et saa sähköpostiviestiä tai tekstiviestiä onnistuneesta lähetyksestä.

Voit sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen vielä tallentaa vahinkoilmoituksesi tietokoneellesi tai tulostaa ilmoituksestasi kopion.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia sähköisen lomakkeen täytössä ja lähetyksessä, ole yhteydessä osoitteeseen PVK.lomaketuki(@)vakuutuskeskus.fi. Sähköpostiosoite palvelee vain sähköiseen asiointiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä arkisin klo 9–15.

Vahinkoilmoitus pdf-lomakkeella

Voit täyttää Vahinkoilmoitus potilasvahingosta -lomakkeella (pdf) tietokoneellasi, tallentaa ja tulostaa sen paperille. Pdf-lomaketta ei voi lähettää sähköisesti, esim. sähköpostin liitteenä.

Allekirjoita vahinkoilmoitus-lomake ja lähetä se postitse Potilasvakuutuskeskukseen. Potilasvakuutuskeskuksen postiosoite on Potilasvakuutuskeskus, PL 1, 00084 VAKUUTUSKESKUS.

Voit lähettää vahinkoilmoituksen myös kirjattuna kirjeenä, jolloin kirjeen lähettäjänä vastaat postimaksusta.

Jos et pysty tulostamaan pdf-lomaketta, tilaa paperinen ilmoituslomake Potilasvakuutuskeskuksesta sähköpostitse lomaketilaus(@)vakuutuskeskus.fi tai soittamalla numeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15). Voit kysyä paperisia lomakkeita myös hoitopaikkasi potilasasiamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.